Glijvluchten

Groningen Airport Eelde heeft samen met Luchtverkeersleiding Nederland gewerkt aan de introductie van glijvluchten op de luchthaven in Eelde. Bij deze manier van aanvliegen wordt met verminderd motorvermogen gevlogen en glijdt het vliegtuig als het ware naar de landingsbaan. Hierbij treedt een besparing op van gebruik van brandstof, het vermindert de uitstoot van CO2 en het levert ook minder lawaai voor de directe omgeving op. Op vrijdag 17 februari 2012 vond op Groningen Airport Eelde de eerste glijvlucht plaats, ook wel Continuous Descent Approach (CDA) genoemd. De vlucht werd uitgevoerd door een toestel van transavia.com. 

Speciale apparatuur
De vliegtuigen moeten voor de glijvluchten speciale navigatieapparatuur aan boord hebben. In eerste instantie zullen deze glijvluchten vooral bij grotere vliegtuigen worden toegepast. Kleinere vliegtuigen hebben nog niet de capaciteit om deze apparatuur toe te passen. De nieuwe procedures worden de komende maanden eerst in simulatoren getest. Daarna moeten ze door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat worden goedgekeurd.
Naast de introductie van (milieuvriendelijke) glijvluchten onderzoekt de luchthaven ook de mogelijkheid tot brandstofbesparing door bij binnenkomende vliegtuigen op één motor te taxiën naar het platform. Hierdoor vindt er per vlucht een besparing van enkele tientallen kilo’s brandstof plaats.