Reisverslag via Kopenhagen naar San Francisco

Op 17 maart 2017 is Stieneke Boerma (Beleidsadviseur Noorderpoort College) vanaf Groningen Airport Eelde naar San Francisco gevlogen. Via de Hub in Kopenhagen. Haar reisverslag lees je hier.

Om 07:00 opstaan, om 08:00 op het vliegveld

Vandaag vlieg ik vanaf GAE via Kopenhagen naar San Francisco. We gaan met een gezelschap van ongeveer 50 personen uit heel Nederland voor een studietrip naar Silicon Valley. Voor mij geen hotel op Schiphol, maar gewoon om 7 uur opstaan en om 8 uur 'op Eelde' met een kopje koffie. Om 09:15 vertrekt ons vliegtuig naar Kopenhagen.

Mijn bagage gaat als het goed is in 1 keer door. Op het vliegveld in Kopenhagen moet ik mijn boarding pass ophalen voor de vlucht naar de VS.

HUB Kopenhagen

Na een probleemloos tochtje met eerst nog een mooie blik op het Groninger landschap zijn we aangekomen in Kopenhagen. Direct door naar het Transfercentre waar ik binnen een paar minuten m'n boarding pas voor San Francisco krijg overhandigd. Nu even relaxen op het mooie en gezellige vliegveld in Kopenhagen en om 12.30 door naar de VS.

Geland in San Francisco

Zojuist zijn we geland in San Francisco. We staan in de welbekende lange rijen om de VS binnen te komen. Het blijft een lange vlucht naar de westkust van de VS. Maar het was een prima vlucht met SAS. De beenruimte kon wat beter, maar dat is nu eenmaal eigen aan de Economyclass. SAS Plus en zeker de Business zagen er zeer riant uit. Voor later als ik rijk ben ... Maar het entertainment was goed, leuke films, spelletjes, muziek. tijdschriften enz. En er was  WiFi aan boord, moest je wel voor betalen. Heel veel eten, warme maaltijd en twee stevige snacks. Alles inclusief, alleen drank zelf betalen. Personeel erg vriendelijk. Kortom: de heenreis was prima. Mijn koffer is gelukkig ook aangekomen in San Francisco.

Vanmorgen om 8 uur van huis gegaan en even na middernacht geland. Dat is 16 uur, volgens mij had ik dat via Schiphol niet gered. Ik zal het nog eens narekenen!

Zo, nu eerst een weekendje relaxen en dan maandag aan het werk.Zaterdag de terugreis, vanaf San Francisco naar Groningen Airport Eelde. Tot dan!

De terugreis

Boarden op San Francisco Airport

Het is half 5 zaterdagmiddag en  ik ben op San Francisco Airport. Na een inspirerende en drukke maar ook erg leuke week - hier zou je zeggen: fantastic! - nu ready for boarding. Twee uur later dan het vliegtuig naar Amsterdam. Ik hàd dus ook gisteren kunnen vertrekken, dat is het prettige van vertrekken om half 6. Maar een dagje shoppen en wandelen in de zon van SF was ook niet erg....

Weer thuis via Kopenhagen

Het is nu 4 uur  zondagmiddag en ik ben op vliegveld Kopenhagen. Gistermiddag uit San Francisco vertrokken, 9 uur vooruit gereisd - dus nu toch wel een beetje brak. Wel wat extra beenruimte gekocht, daardoor niet helemaal gekreukt. Keurig op tijd geland, om kwart over 1 en om half 6 door naar Eelde, dat is ruim 4 uur wachten.

Gelukkig is het vliegveld van alle gemakken voorzien en is er altijd wel een plekje om nog wat te werken of te lezen.

7 uur 's avonds, ik ben thuis! Rond half 6 mooi op tijd uit Kopenhagen vertrokken, toen iedereen er was gingen we gewoon weg..... M'n koffer zag ik terug op de band op Eelde. Natuurlijk hoort dat zo, maar toch wel erg fijn! Nog even contact gehad met collega's die via  Schiphol waren gereisd. Die hadden geen overstap maar moesten terug via de Afsluitdijk door afsluiting van de A1. Tja, dat is dan wel weer het prettige van Eelde, weinig oponthoud onderweg naar huis.

De voordelen zijn duidelijk...

Conclusie: Het was goed te doen en de voordelen zijn duidelijk. De overstap op de terugweg is wel een puntje, 4 uur wachten is lang. Als je het vergelijkt met Schiphol maakt het misschien niet eens zo heel veel uit. Daar duurt het vaak een uur voor je buiten staat en moet je 2,5 uur naar huis rijden. Maar psychologisch is wachten gewoon niet zo aangenaam.

Minder reistijd naar en van het vliegveld en een uur voor vertrek aanwezig maken veel goed. De hub naar Kopenhagen werkt prima en het is ook wel leuk en stoer om via Eelde naar San Francisco te reizen....