Veelgestelde vragen | Nordica stopt met vluchten naar Kopenhagen en München

Geplaatst op:

In navolging op de berichtgeving van maandag 3 december 2018 waarin Groningen Airport Eelde en Nordica bekendmaken niet langer op Kopenhagen en München te vliegen, is een FAQ opgesteld. 

Hoe weet ik of er een verandering in mijn vluchtschema plaatsvindt die van invloed is op mijn reisplan?
Dat hangt er vanaf hoe je je vlucht hebt geboekt. Als je hebt geboekt via het Nordica callcenter, LOT Polish Airlines of SAS Scandinavian Airlines, zal Nordica, SAS Scandinavian Airlines of LOT Polish Airlines per e-mail of telefonisch contact met je opnemen om je op de hoogte te stellen van eventuele belangrijke wijzigingen. Als je hebt geboekt via een reisbureau, reiswebsite of een luchtvaartmaatschappij anders dan Nordica, SAS Scandinavian Airlines of LOT Polish Airlines, is de desbetreffende partij bij wie je hebt geboekt verantwoordelijk voor het melden van eventuele wijzigingen in je vluchtschema. Wijzigingen in je reservering kun je te allen tijde achterhalen en/of inzien door contact op te nemen met de partij bij wie je jouw vliegtickets hebt geboekt. Ook op de Nordica homepage https://www.nordica.ee/en/manage-my-flight/ zijn deze gegevens beschikbaar.

Wat als een wijziging in het vluchtschema niet werkt voor de reisplannen die ik heb?
De meeste wijzigingen in het vluchtschema zijn beperkt, maar als de wijzigingen niet voor jou werken, zijn mogelijk andere vluchtopties beschikbaar. Wil je daar graag meer over weten, dan is het belangrijk te weten met wie je contact moet opnemen voor hulp bij een wijziging in je vluchtschema. Dat hangt er vanaf hoe je je vlucht hebt geboekt:

  • Geboekt via een reisbureau of reiswebsite
    Als je een vlucht hebt geboekt via een reisbureau of reiswebsite zoals Expedia, ontvang je van hen een notificatie van de wijziging. Voor hulp bij je reservering dien je contact op te nemen met deze partij.
  • Geboekt via een luchtvaartmaatschappij anders dan Nordica of LOT Polish Airlines
    Als je een vlucht hebt geboekt via een luchtvaartmaatschappij anders dan Nordica, SAS Scandinavian Airlines of Lot Polish Airlines, ontvang je van hen een notificatie van de wijziging. Voor hulp bij je reservering dien je contact op te nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
  • Geboekt rechtstreeks bij Nordica of LOT Polish Airlines
    Als je een vlucht rechtstreeks bij Nordica of LOT Polish Airlines (via LOT.com, Nordica.ee of telefonisch via het Nordica callcenter) hebt geboekt, kun je je bijgewerkte reisplan bekijken op https://www.nordica.ee/en/manage-my-flight/. Nordica of LOT Polish Airlines zal contact met je opnemen als een wijziging in het vluchtschema van invloed kan zijn op je reisplan.
  • Geboekt bij SAS Scandinavian Airlines
    Als je een vlucht rechtstreeks bij SAS Scandinavian Airlines hebt geboekt, kun je op https://www.flysas.com/en/managemybooking je bijgewerkte reisplan inzien. SAS Scandinavian Airlines zal contact met je opnemen als een wijziging in het vluchtschema van invloed kan zijn op je reisplan.

Omboekopties als een wijziging in het vluchtschema je reisplan heeft beïnvloed

  • Groningen als herkomst en eindbestemming moet hetzelfde zijn als in je oorspronkelijke reisplan, tenzij je een ander alternatief accepteert of wilt (bijvoorbeeld Amsterdam).
  • Als je een aansluitende vlucht hebt, kun je mogelijk een andere verbindende stad of luchthaven kiezen om je eindbestemming alsnog te bereiken.
  • Alternatieve vluchten moeten worden uitgevoerd door partner luchtvaartmaatschappijen van Nordica. Als Nordica geen andere vluchten heeft kunnen vinden die aan je behoeften voldoen, kan het aanvragen van een terugbetaling een optie zijn.

Mijn vlucht is geannuleerd, maar niemand heeft contact met me opgenomen.
Nordica, LOT Polish Airlines, SAS Scandinavian Airlines of je reisagentschap neemt hoe dan ook contact met je op. Mocht je reisdatum wat verder in 2019 liggen, dan kan het even doren voordat er contact met je wordt opgenomen. Het Nordica Servicecentrum neemt namelijk eerst contact op met de reizigers die op korte termijn een vlucht naar Kopenhagen of München hadden gepland. Houd er rekening mee dat Nordica, LOT Polish Airlines, SAS Scandinavian Airlines of je reisagentschap ruim van tevoren contact met je opneemt om vluchtalternatieven aan te bieden.

Moet ik extra betalen voor een alternatieve vlucht als mijn eigen vlucht wordt geannuleerd?
Nee. Nordica, LOT Polish Airlines of je reisbureau neemt contact met je op om een alternatieve vlucht aan te bieden zodat jij alsnog je gewenste eindbestemming kunt bereiken. Houd er rekening mee dat Nordica, LOT Polish Airlines of je reisagentschap ruim van tevoren contact met je opneemt om je alternatieven voor vluchten of zogenoemd grondtransport aan te bieden.

Ik heb een aansluitende vlucht, maar mijn Nordica / LOT Polish Airlines vlucht naar Kopenhagen of München is geannuleerd. Wat gebeurt er nu?
Nordica, LOT Polish Airlines, SAS Scandinavian Airlines of je reisagentschap neemt contact met je op. Als er veel tijd tussen de datum van vandaag en jouw reisdatum zit, kan het zijn dat dit even duurt. Het Nordica Servicecentrum handelt eerst de reisplannen af van passagiers die eerder reizen. Houd er rekening mee dat Nordica, LOT Polish Airlines, SAS Scandinavian Airlines of je reisagentschap ruim van tevoren contact met je opneemt om vluchtalternatieven aan te bieden.